Utgör arv giftorättsgods?

Enskild egendom eller inte?

Ett gift par.Inget äktenskapsförord.

Frun är ensam arvtagare och ärver sin bror.

Pengarna fnns på fruns konto under hela äktenskapet.

Mannen avlider först. Ingen bodelning göres hustrun sitter kvar.

Nu avlider hustrun och har skrivit testamente till sitt fadderbarn att hon ska ärva henne.

Arvsordning efter mannen mm är klart. Men frågan är broderns bouppteckning till systern o dessa pengar är det kvinnans enskilda egendom med automatik.????

Eller är detta brorsarv som står på hennes konto giftorättsgods o ska ingå fullt ut i hennes bouppteckning nu när hon är avliden.?

Tackar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En makes egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Enskild egendom uppkommer bland annat genom äktenskapsförord, gåva från annan än maken med villkor att egendomen ska vara enskild samt testamente eller arv med villkor att egendomen ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB). I fallet du beskriver är arvet efter kvinnans bror hennes enskilda egendom om det finns stadgat i äktenskapsförord eller enligt villkor i t.ex. testamente. Om sådant villkor inte finns utgör arvet giftorättsgods som ska ingå i bodelningen.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare