Utge sig för att vara någon annan för ekonomisk vinning

Hej jag undrade kan man bli dömd/är det olagligt att utge sig att vara någon man inte är för att man skäms angående sin situation (t.ex ekonomisk situation) och sedan låna pengar från 1 eller flera och sedan berätta att man letar efter jobb att betala tillbaks, och den hotar att ta in polis, för att d anklagar mig att jag har "utnyttjat dem", och saken är att jag inte känner dem, är det inte också på ett sätt deras fel också att ge en okänd person antal summa pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett som brott som kan vara aktuellt i detta fall är bedrägeri, 9 kap. 1 § brottsbalken. Paragrafen lyder som följande: "Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."

Att vilseleda betyder att man förmedlar en oriktig uppfattning om någonting till någon. Det kan vara fråga om en uttrycklig lögn eller ett uppträdande som i sin tur ska leda till en förmögenhetsöverföring vilken innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledda. Alla rekvisiten måste vara uppfyllda och endast det faktum att någon utger sig för att vara en annan person är inget brott.

Som nämnts ovan stadgas en påföljd av fängelse i högst två år för brottet bedrägeri. Om förfalskade handlingar är involverade i brottet är det troligen fråga om ett grovt bedrägeri vilket kan ge fängelse i lägst sex månader och högst sex år, 9 kap. 3 § BrB.

Angående din sista fråga så är det inte avgörande om de drabbade var lättlurade, utan det domstolen tittar på är om de faktiskt blivit vilseförda. För att sammanfatta så kan det alltså vara brottsligt att få någon att överföra pengar till följd av lögner eller särskilt uppträdande.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare