FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2014

Utflyttning när ett samboförhållande upphör

Hej! Mitt förhållande har tagit slut, vi har bott i min sambos hus och jag ska naturligtvis flytta härifrån, men finns det stadgat någonstans om "uppsägningstid" vid separation? Min sambo gjorde slut med motiveringen att han inte ville såra mig något mer, men har nu total panik verkar det som. Han hotade med att han skulle byta lås(som igår) två veckor efter att han gjort slut för att jag inte flyttat ännu. Men vad har vi för rättigheter och skyldigheter gentemot varandra? Efter vad jag har förstått är det egentligen tre månaders uppsägningstid som gäller, inte för att jag vill bo kvar i tre månader, men jag vill ha en chans att hitta en bostad jag kan trivas i, och inte behöva flytta på en gång för att jag vantrivs. För mig kom det här som en blixt från klar himmel, jag har tappat fotfästet lite och behöver ha lite kunskap.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag beklagar det som har inträffat. I det följande ska jag försöka ge dig en överblick av det rättsliga läget när ett samboförhållande upphör.

Enligt sambolagen 8 § ska bodelning göras om någon av er begär det. Det som ska ingå i bodelningen är bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning, sambolagen 3 §. Sådant som en sambo förvärvat före förhållandet anses i regel inte vara förvärvat för gemensam användning. För bostad som utgör samboegendom finns en bestämmelse i sambolagen 28 § som ger rätt att av domstol få beslutat vem av samborna som ska få bo kvar i bostaden fram tills att bodelning skett. Eftersom du säger att du ska flytta från huset antar jag att det är din f.d. sambos hus och inte samboegendom.

Utgör inte bostaden samboegendom har du ingen rätt till huset. Det stämmer dock som du säger att du har en frist på tre månader att flytta ut och hitta en egen bostad. Detta regleras inte i sambolagen utan följer av praxis som bygger på att tre månader är normal uppsägningstid i vanliga hyresförhållanden.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare