Utfående av laglott och efterarv

Hej! Min pappa är omgift med en kvinna som har två barn sen tidigare. De har inga gemensamma barn. Om han skulle dö och testamentera allt till henne så har jag förstått att jag och min syster har rätt till vår laglott (halva arvslotten). Min fråga är vad som händer när hon sen dör. Ärver hennes två barn allting kvarstående då, eller faller pappas del av alla gemensamma tillgångar tillbaka till mig och min syster?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du och din syster begär jämkning av testamentet för att få ut era respektive laglotter så är ert arv efter er far färdigskiftat i och med det. Ni har alltså inte rätt till något efterarv när er fars hustru avlider, utan hennes barn kommer att ärva hennes tilllgångar.

Om ni däremot gör ett arvsavstående till förmån för den efterlevande makan så kommer ni istället att ha rätt till efterarv när er fars hustru avlider.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare