Utebliven leverans av bil, hur går jag tillväga?

HUR GÅR MAN TILLVÄGA VID UTEBLIVEN nybilsleverans ? Ersättning per månad ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga

Jag utgår från att du har köpt en bil och att bilen ännu inte har levererats till dig. Jag utgår också från att du har köpt bilen som privatperson och att den köptes av en näringsidkare. Detta innebär att ett konsumentförhållande uppstår. Ifall något av detta inte stämmer så är du mer än välkommen att åter höra av dig med ett förtydligande!

Det är konsumentköplagen (KKL) som med ovan nämnda förutsättningar är tillämplig lag.

Är näringsidkaren i dröjsmål?

Näringsidkaren är i dröjsmål om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på något förhållande på din sida (3 kap. 1 § KKL). I detta fall utgår jag från att den uteblivna leveransen inte beror på något förhållande på din sida, och att näringsidkaren därmed är i dröjsmål. Detta innebär i sin tur att du får göra vissa påföljder gällande (3 kap. 2 § KKL).

Du har vid näringsidkarens dröjsmål rätt att:

  • Hålla inne betalningen
  • Kräva skadestånd
  • Välja ifall du vill att köpet fullgörs eller ifall du vill häva köpet.

Att innehålla betalningen innebär att du har rätt att vänta med att betala tills dess att bilen har levererats (3 kap. 3 § KKL). Vad gäller de andra påföljderna kommer de nedan att redogöras för i mer detalj.

Du kan kräva skadestånd

Huvudregeln är att konsumenten har rätt till ersättning för den skada som den lidit, men säljaren kan komma ifrån skadeståndsskyldigheten om säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför näringsidkarens kontroll, som näringsidkaren inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet, och vars följder näringsidkaren inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit (6 kap. 1 § KKL).

Din rätt till skadestånd beror alltså på vad det är som har orsakat dröjsmålet. Eftersom jag inte vet vad som har hänt så är det svårt för mig att resonera kring ifall undantaget är uppfyllt eller inte, men generellt kan sägas att det är ganska svårt för näringsidkaren att bevisa att dröjsmålet beror på ett sådant hinder som helt har legat utanför dennes kontroll.

Skadestånd på grund av näringsidkarens dröjsmål omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, prisskillnad för att du har behövt göra ett täckningsköp (dvs. köpa en annan dyrare bil) och även annan förlust på grund av dröjsmålet (6 kap. 3 § KKL.) Exempel på utgifter kan t.ex. vara om du har behövt åka kollektivtrafik under den tid som du har väntat på den försenade leveransen.

I princip all förlust som du har lidit ersätts alltså. Du måste dock kunna bevisa att du har lidit förlusten. En allmän princip är också att man som skadelidande måste begränsa sin skada. Om du t.ex. har åkt med taxi istället för kollektivtrafik så kommer inte hela den utgiften att ersättas.

Du kan också antingen kräva fullgörelse eller häva köpet

Att kräva fullgörelse innebär att du kan hålla fast vid köpet och kräva att det fullgörs. Huvudregeln är att du får lov att göra detta om du inte väntar orimligt länge med att framställa kravet (3 kap. 4 § tredje stycket KKL).

Undantaget är dock ifall det för näringsidkaren skulle finnas ett hinder som näringsidkaren inte kan övervinna eller om det skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till ditt intresse av att näringsidkaren fullgör köpet.

Om inte fullgörelse blir aktuell, antingen för att du inte vill att köpet fullgörs eller för att det föreligger ett hinder för näringsidkaren att fullgöra köpet, så kan hävning komma ifråga. Hävning av ett köp innebär att köpeavtalet upplöses och att parternas prestationer ska återgå.

För att du ska kunna kräva hävning som påföljd så måste dock antingen dröjsmålet vara av väsentlig betydelse för dig eller så måste du före avtalets ingående ha meddelat näringsidkaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att du ska ingå avtalet (3 kap. 5 § KKL).

Köpet får dock också hävas om näringsidkaren har meddelat att varan inte alls kommer att kunna levereras.

Sammanfattning

Som konsument har du flera rättigheter i en sådan situation. Du har rätt till ersättning för dina förluster, att kräva avhjälpande eller hävning, samt att innehålla din betalning. I fråga om ersättning och hävning av köpet så måste dock ytterligare en förutsättning vara uppfylld. Det krävs att du inom skälig tid efter det att du fick kännedom om avlämnandet meddelar näringsidkaren att du vill häva köpet eller kräva ersättning (3 kap. 6 § KKL).

Jag skulle därför rekommendera dig att så snart som möjligt kontakta säljaren och meddela att du vill göra vissa påföljder gällande.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret på frågan! Om du skulle få fler frågor så är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Aileen PotterRådgivare