FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2019

Utebliven del av slutlön

Hej, har blivit uppsagt pga arbetsbrist och i överenskommelsen med Unionen och min arbetsgivare som jag och arbetsgivaren skrivit under så står det att jag ska få en viss slutlön. Men jag har fått mindre än hälften, än det som vi skrivit avtal på. Har jag rätt att stämma min arbetsgivare!?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Uppenbarligen så har din arbetstagare, inte fullgjort sin avtalsförpliktelse. I en sådan situation så kan man söka om ett betalningsföreläggande hos Kronfogdemyndigheten (KFM). Detta regleras i lagen om betalningsförläggande och handräckning (LBH), jag hade vänt mig till KFM i ditt fall. Enligt 2 § denna lag så får man ansöka om betalningsföreläggande om förlikning är tillåten i saken, alltså om det är fråga om ett dispositivt tvistemål, som det är fråga om i detta fall.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare