FrågaEKONOMIÖvrigt30/05/2020

Utebliven betalning

Hej jag sålde en vara på Tradera. Personen betalade direkt via Tradera som sedan överför pengarna till mig. Har gjort detta många gånger, brukar ta max 2 dagar.

Jag har ringt minst 5-6 gånger samt chattat flera gånger.

De säger att utbetalningen inte triggats och ska göra det igen... igen.... Igen..

Detta hände 5 Maj. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Så som jag uppfattar det så har du sålt en vara men inte fått betalt. Eftersom ni har en kommunikation så får jag uppfattningen att personen har en vilja att betala. Jag skulle se över andra möjliga betalsätt och pröva dessa. Skulle personen fortfarande inte kunna betala så skulle jag meddela personen att om betalningen uteblir behålla varan om möjligt, eller upprätta en anmälan och ta det vidare både med tradera och med polisen.

Hoppas du fått svar på din fråga och att det ordnar sig. Skulle du ha fler eller andra frågor så är det bara att skriva till oss igen.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare