FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/10/2013

Utdrag ur belastningsregistret

Hej! När försvinner en prick i brottsregistret angående snatteri? Alltså när ser det prickfritt ut för tex en arbetsgivare? Spelar det någon roll om man har en eller två prickar? Jag vet inte om det är en eller två prickar då det rubricerades som två ärenden eftersom det var vid två olika butiker. Straffet blev böter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga angående belastningsregistret!

Huvudregeln är att en uppgift om ett brott som inneburit ett bötesstraff, snatteri i ditt fall, gallras efter fem år (Lag om belastningsregister 17 § 9 p, se här). Om du däremot under denna femårsperiod blir ålagd påföljd för ett nytt brott kommer den gamla anteckningen angående snatteri att stå kvar tills den nya anteckningen skall gallras. Detta gäller emellertid inte om påföljden är penningböter, det vill säga böter som utdöms vid mindre förseelser (18 §).

När det kommer till frågan vad din arbetsgivare kan se blir frågan lite svårare. Även om uppgiften om ditt brott finns med i belastningsregistret är det inte säkert att din arbetsgivare kommer att få ta del av uppgifterna. En enskild har rätt att ta del av samtliga uppgifter om sig själv samt att vid behov få ett begränsat utdrag om sig själv (Lagen om belastningsregister 9 §). Dessa begränsade utdrag är viktiga eftersom vissa arbetsgivare, till exempel dagis och skolor, enligt lag måste kräva sådana utdrag för att anställa personer (se till exempel skollagen). Dessa utdrag hämtas av den arbetssökande själv men informationen i utdragen är begränsad till allvarligare brott och olika typer av sexualbrott (Förordning om belastningsregister 22 §, se här). I ett sådant utdrag syns alltså inte att du begått ett snatteri.

Om man utgår från lagen är det alltså inte meningen att du ska behöva visa upp ett registerutdrag för andra typer av arbeten än sådana som rör barn, unga eller vissa typer av vårdyrken. Det finns emellertid inget hinder för andra arbetsgivare än nyss nämnda att kräva att en arbetssökande visar upp ett utdrag ur belastningsregistret. En arbetsgivare inom till exempel handeln är sannolikt mer intresserad av eventuella stöldbrott än andra brott, varför arbetsgivaren kanske inte nöjer sig med ett så kallat begränsat intyg som räcker för arbetsgivare inom till exempel skolväsendet. Det är omstritt huruvida detta system är lämpligt och ny lagstiftning har diskuterats. Det har bland annat föreslagits ett förbud mot att, i samband med anställning, ställa krav på utdrag från belastningsregistret men det har inte lett till lagstiftning (SOU 2009:44). I dagsläget finns alltså inget hinder mot att en arbetsgivare begär ett utdrag. Du kan naturligtvis vägra att lämna ett utdrag men då kan du kanske inte räkna med att få jobbet heller.

Hoppas svaret var till någon hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare