FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/11/2014

Utdelning på näringsbetingade andelar

Hej Jag äger ett AB ETTAN. AB:et har också en annan äger som äger prefernsaktier. Denna ägare är ett AB TVÅAN.

Om ETTAN delar ut udelning så kommer jag att betala skatt på utdeling enligt 3:12, men betalar TVÅAN skatt på sin utdelning.

ETTAN är onoterat

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid utdelning på så kallade näringsbetingade andelar beskattas inte mottagaren, information från skattverket finns här.

Aktuell bestämmelse i ett fall som detta är inkomstskattelagen (IL) 24 kap. 13 § som anger förutsättningarna för att en andel ska behandlas som näringsbetingad. För det första ska ägarföretaget vara en sådan juridisk person som räknas upp i 13 §, t.ex. ett svenskt aktiebolag som inte är ett investmentföretag (p. 1). För det andra ska villkoren i 14 § vara uppfyllda.

IL 24 kap. 14 § anger att andelen ska vara en kapitaltillgång. Vad som utgör kapitaltillgångar definieras i IL 25 kap. 3 § st. 2. Skattemässigt är det skillnad om en aktie är en kapitaltillgång eller lagertillgång. Aktier behandlas som lagertillgång om det ägande företaget yrkesmässigt bedriver handel med värdepapper. En aktie som inte är en lagertillgång är en kapitaltillgång.

Vidare anger IL 24 kap. 14 § de tre situationer då andelen behandlas som näringsbetingad. Enligt p. 1 gäller detta när andelen inte är marknadsnoterad. Onoterade andelar är andelar som inte är marknadsnoterade på det sätt som anges i IL 48 kap. 5 §. Detta innebär att aktierna inte ska vara noterade på svensk eller utländsk börs. Är aktierna inte noterade på börs ska de inte heller vara "föremål för kontinuerlig allmänt tillgänglig notering på grund av marknadsmässig omsättning".

Är dessa omständigheter uppfyllda ska AB TVÅAN inte beskattas för utdelning från AB ETTAN. Detta följer av att näringsbetingade andelar enligt IL 24 kap. 17 § inte ska tas upp till beskattning (observera att undantag finns i IL 24 kap. 18 § angående utdelning från investmentföretag och 20 § som anger att utdelning på marknadsnoterade andelar ska tas upp om de upphör att vara näringsbetingade inom ett år från det att andelen blev näringsbetingad hos innehavaren).

Det kan noteras att 3:12-reglerna som du nämner numer återfinns i IL 57 kap.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare