FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/06/2014

Urkundsförfalskning och påföljd

Mitt ex är dömd till 1 års fängelse för grov kvinnofridskränkning på mig och dessutom skadestånd på drygt 70 000 kr. Jag har begärt utmätning av skadeståndet hos kronofogden men mitt ex har då skickat in ett kvitto där han förfalskat min namnteckning och skrivit att jag tagit emot pengarna! Jag har polisanmält detta och den underskrift han förfalskat som min ser inte alls ut som min gör. Men min fråga är vad detta kan ge för straff för honom? Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och är rädd. Jag har även ansökt om kontaktförbud.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Kvittot till kronofogden kan ses som en urkund. Det förmedlar ett föreställningsinnehåll, här att du intygar att du har tagit emot pengarna av ditt ex och dessutom kan man avgöra vem underskriften avser, alltså du, eftersom ditt ex har skrivit under med din namnteckning.

Ditt ex har obehörigen skrivit under kvittot till kronofogden, han hade inte ditt samtycke. Vidare krävs att det föreligger fara i bevishänseende, vilket betyder att personal på kronofogden hade kunnat tro att det var du som skrev under. Även fast det inte ser ut som din namnteckning borde det ändå föreligga fara i bevishänseende, personalen vet ju förmodligen inte hur din namnteckning ser ut.

Sammantaget innebär det här att urkunden är falsk och ditt ex har gjort sig skyldig till urkundsförfalskning, 14 kap. 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1).

Vad utgången skulle bli i det här fallet är upp till domstolen att avgöra, men för att ge dig viss vägledning kan jag nämna att straffskalan för normalfallet av urkundsförfalskning är fängelse i högst två år.

Vid påföljdsbestämmelse för ett brott utgår man från brottets straffskala. Man tar sedan hänsyn till förmildrande och försvårande omständigheter. Om domstol bedömer att straffvärdet av urkundsförfalskningen är 1 år eller över föreligger det en presumtion för fängelse. Om ditt ex tidigare har gjort sig skyldig till liknande brott är det någonting som talar för ett fängelsestraff.

Fängelse döms dock ut tämligen restriktivt och förmodligen skulle ditt ex dömas till dagsböter, möjligtvis i kombination med villkorlig dom. Men det är som sagt inte möjligt för mig att avgöra vilken påföljd ditt ex skulle dömas till.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare