FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/04/2018

Urkundsförfalskning av minderårig - tänkbar påföljd?

Min snart 18-åriga dotter blev tagen med falskleg då hon försökte ta sig en på en krog/disco. Hon är inte tidigare straffad för något. Vad riskerar hon för påföljd? Hur lång tid lär det ta innan vi blir kontaktade för samtal/rättegång?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst: vilken otroligt tråkig situation. Hoppas att det löser sig till det bästa för er och att din dotter lär sig en läxa. Jag ska gå igenom nedan för vad som kan gälla i er situation.

Tillämpligt lagrum

14 kap. Brottsbalken (BrB).

Vad gäller?

Om en person utger sig att vara någon annan person eller på något sätt ändrar sin legitimation i syfte att ge sken av att ha åldern inne (som i din dotters fall) kan man bli åtalad. Åtalsgrunden är i sådana fall urkundsförfalskning (det kallas missbruk av urkund), vilket framkommer av 14 § första stycket BrB.

Brottet är av relativt allvarlig karaktär och för en vuxen person (alltså >18 år) ger det fängelsestraff. För ungdomar blir dock straffet lindrigare, eventuellt kan socialtjänsten kopplas in och det kan bli aktuellt med samhällstjänst eller ungdomsvård.

Men faktum är att påföljderna kan innebära efterverkningar även på lång sikt genom att den åtalade hamnar i belastningsregistret vilket t.ex. kan få betydelse när man söker arbete i framtiden. Om man hamnar i belastningsregistret när man är under 18 år får man stå kvar i fem år.

Det är svårt att säga hur det kommer gå i rätten för din dotter. Det beror på omständigheterna i det enskilda fallet samt vad åklagaren lyckas bevisa.

Slutsats

Det är som sagt svårt att säga vad påföljden blir i din dotters fall men jag vågar påstå att ett fängelsestraff sannolikt inte kommer att utdelas. Att hon tidigare är ostraffad lär spela in och trolig påföljd (jag spekulerar nu) skulle kunna vara villkorlig dom samt dagsböter.

Hoppas du fick lite klarhet kring vad påföljderna kan bli samt att det löser sig till det bästa för er. Alla kan göra något dumt, det viktigaste är vad man lär sig av det.

Önskar er allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare