Uppstår någon underhållningsskyldighet när sambos separerar?

Kan en ensamstående kvinna (låginkomsttagare) få underhållsstöd från en man som sedan 14 år tillbaka är kvinnans sambo samt är höginkomsttagare? Separationen har skett på mannens begäran.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om en person kan bli skyldig att bidra med underhållsstöd till en före detta sambo vid separation.

Underhållsstöd när barn inte finns

I äktenskapsbalkens 6 kap. framgår att en make kan ådra sig en sådan skyldighet under vissa omständigheter. Äktenskapsbalkens regler gäller dock endast gifta par. Vid samboförhållanden är det istället sambolagen man får använda sig av och i denna lag finns ingen regel som anger att den ena sambon kan bli underhållsskyldig vid separation.

Underhållsstöd när barn finns

Annorlunda ligger det dock till om personerna i fråga har gemensamma barn. Huvudregeln är att båda föräldrarna är ansvariga för försörjningen av sina barn. En förälder som inte bor varaktigt tillsammans med sitt barn eller inte har vårdnaden om sitt barn är skyldig att betala underhållsbidrag till barnet (7 kap. 2 § föräldrabalken). Föräldrarnas betalningsförmåga och barnets behov av underhåll bestämmer underhållets storlek (7 kap. 1 § föräldrabalken). Vad underhållsskyldigheten ska täcka regleras inte exakt, men den ska täcka nödvändiga utgifter för barnets försörjning. Det är först när det inte är möjligt att få underhållsbidrag från den ena föräldern (tex för att denna vägrar att betala ut) som underhållsstöd aktualiseras. Underhållsstödet betalas sedan ut av Försäkringskassan till den förälder som barnet bor med. Den förälder som barnet bor med måste även ansöka om underhållsstöd för att ett sådant ska vara möjligt att få. Underhållsbidrag och underhållsstöd är således två olika saker.

Sammanfattningsvis

Om de personer som tidigare varit sambos inte har några gemensamma barn kan någon form av underhållsstöd inte aktualiseras. Om personerna i fråga har gemensamma barn och barnen bor med den ena personen, kan dock underhållsbidrag bli aktuellt. Om underhållsbidraget inte betalas ut så kan den förälder som barnet bor med ansöka om underhållsstöd hos Försäkringskassan.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare