Uppskovsbelopp när storleken på ersättningen för ersättningsbostaden understiger storleken på ersättningen för ursprungsbostaden

Hej.

Jag och min fru har skilt oss och sålt vårt hus (3.3milj). Vi fick ett överskott på försäljningen på 160.000 gemensamt, 80.000 var, min (ex)fru köpte en bostadsrätts lägenhet (1.1milj) men en kontant insats på 110.000, nu har hon fått besked från skatteverket att hon skal betala reavinst skatt på sin förtjänst.

Kan det stämma? hennes förtjänst var mindre än kontantinsatsen i hennes nya lägenhet.

Deklarationen säger att om man köper billigare än man säljer skal man betala reavinst skatt, men frågan måste väl ändå vara hur stor förtjänst man haft, då förtjänsten är lägre än insatsen i sin nya bostad!

och om man "överför" denna förtjänst i ett nytt köp, bör man då inte kunna göra uppskov på förtjänsten?

Hoppas att ni kan förstå min fråga och förklaring, och jag ser fram emot att höra från er.

Med vänlig hälsning

Niclas

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja det stämmer som skatteverket menar att din fru måste betala skatt på sin försäljning.

Det beror på att ersättningen hon har betalat för sin ersättningsbostad understiger ersättningen hon fick för sin del i ursprungsbostaden.

Tittar vi i inkomstskattelagens 47 kap. 7§ framgår följande. Om ersättningen för ursprungsbostaden (här 1 650 000) överstiger ersättningen för ersättningsbostaden (här 1 100 000), motsvarar uppskovsbeloppet kapitalvinsten (här 80 000) ökad med tidigare uppskovsbelopp (det framgår inga tidigare uppskovsbelopp) och minskad med skillnaden mellan ersättningen för ursprungsbostaden samt ersättningen för ersättningsbostaden. (skillnaden mellan 1 650 000 och 1 100 000 = 550 000)

Uppskovsbeloppet blir då 80 000 - 550 000 = -470 000. Detta innebär ju att det inte finns något belopp kvar att göra uppskov med.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare