Uppskovsavdrag bostadsrätt

Hej! Min sån sålde bostadsrätt i april 2014. Fick preliminär uppskov med vinsten på Sek 95000. Har köpt en ersättningsbostadsrätt (köpavtal augusti 2015)-(nybyggnation) - men lägenheten blir inflyttningsklar först i slutet av 2016 eller i början av 2017. Han fyller villkoret att han köpte bostadsrätt 2015, men fyller inte villkoret att bosätta sig senast 2 maj 2016. Måste han betala skatt på den sålda lägenheten eller kan han avräkna med köpet av den nyla lägenheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din son inte uppfyller villkoret att bosätta sig i ersättningsbostaden senast 2 maj andra året efter det år då ursprungsbostaden såldes (IL 47:9 st 2) så måste det preliminära uppskovet återföras till beskattning.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare