Uppskov Privatbostad

Jag har ett uppskovsbelopp sedan 2002. Beloppet är 1.260.216 kr.

Är det 22% på detta belopp som skall beskattas om jag säljer min bostad?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline.

Man kan säga att det den effektiva skattesatsen kommer att landa på 22%. Själva beräkningen går till såhär:

När du säljer din (nuvarande) bostad, kommer det att uppstå en kapitalvinst eller en kapitalförlust beroende på hur mycket du gett för bostaden och hur mycket du säljer den för. Om vi antar att du köpt bostaden för 1 mkr kr och säljer den för 2 mkr gör du lite förenklat en vinst på 1 mkr. Till denna vinst läggs ditt uppskovsbelopp på 1.260.216 kr. Detta blir 2.260.216. 22/30 av detta belopp, dvs 1.657.491 ska tas upp till beskattning. På detta dras 30 % skatt, vilket innebär att skatten kommer att uppgå till 497 247. (Notera att om du direkt tar 22 % av 2.260.216 blir resultatet detsamma, det vill säga 497 247. Det är därför man säger att den effektiva skatten ligger på 22 %).

Hoppas du fått svar på din fråga. Det sagda följer i princip utav 45:33, 47:11, 65:7 Inkomstskattelagen. Även om ditt resultat av försäljningen blir 0, blir den effektiva skattesatsen på ditt uppskovsbelopp 22 %.

Lawline RådgivareRådgivare