FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/07/2013

Uppskov fängelsestraff

Hej Jag vill för min sons räkning ställa följande fråga: Han fick 1,5 års fängelsestraff för ett brott som begicks för 3år sedan och skall avtjäna sitt straff i en sluten anstalt med sista inställelsedag 9 augusti. Hans arbetsgivare som har satsat både utbildning och övriga resurser för att han skall delta i ett projekt som kommer att pågå hela hösten vill skriva ett intyg och därmed begära uppskov från straffet. Problemet är dock att han är bortrest och kommer tillbaka ett par dagar innan inställelsedag. Hur kan man vara säker på att kriminalvården fått ansökan? Finns det något sätt att skicka den så att man vet att de har fått den? Om inte kan han ju bli efterlyst. Mycket tacksam för svar MVH Maria Muller

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Så fort Kriminalvården får in din sons ansökan ska de registrera att denna har inkommit. Detta är de enligt lag skyldiga att göra när det gäller alla inkommande handlingar. Enklaste sättet för din son att få veta att hans ansökan verkligen har kommit in är att höra av sig till Kriminalvården och fråga om den registrerats.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare