FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/01/2015

Uppskov av fängelsestraff för planerad resa?

Min sambo vantar på ett tre månaders fängelse straff som snar vinner laga kraft men har inte gjort det ännu .. Samtidigt Dick jan i försenad 50 års present en utlandsresa sin sker ny den 9 februari 2015

Min fråga är helt enkelt ;

Kan det här ställa till problem för vår semester eller kan man begära uppskov för 2-3 veckor så vi e säkra att bo kommer med vår första gemensamma tes på 22 år

Mvh Camilla Nimmerby

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Man kan ju mycket riktigt beviljas uppskov enligt Lagen om beräkning av strafftid m.m. (https://lagen.nu/1974:202). Skälen för uppskov finns i lagens 12 §. De skäl som är aktuella är enligt bestämmelsen "särskilda skäl ... med hänsyn till den dömdes hälsotillstånd, arbets- eller utbildningsförhållanden eller andra omständigheter...". Frågan blir alltså om "andra omständigheter" skulle kunna innefatta utlandsresan. Tyvärr har semester och liknande inte ansetts vara ett sådant skäl, utan det är främst till exempel tidsbegränsade anställningar, slutförande av utbildning och liknande som innefattas.

Om det inte är möjligt att åka på resan - eller åtminstone en del av den - innan din sambo skall börja avtjäna fängelsestraffet, kan ni förstås i första hand försöka boka om resan. Om det inte är möjligt är en tänkbar lösning att ni försöker sälja biljetterna och använder pengarna för att boka en ny resa när fängelsestraffet upphör!

Lycka till, och jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare