Uppskjuten vinstskatt på fastigheter.

När vår villa såldes stod jag som lagfarenägare

vi köpte en bostadsrätt för Samna summa som vi erhöll från villan. Vi har uppskjuten vinstskatt. Jag står för 90% av bostadsrätten. Om jag skriver ett govobrev till frun på 40% så vi har ett 50/50 ägande. måste vi då betala en del av den uppskjutna reavinsten frpn villan

Lars

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer nedan att förklara hur uppskjuten skatt fungerar. Ett kort svar finns längst ned.

Uppskjuten skatt.

Idén med att man ska kunna få uppskjuten skatt vid försäljning av bostad är för att ta bort låsningseffekten på bostadsmarknaden. När man säljer en bostad privat ska denna beskattas i inkomstslaget kapital (41 kap. 1§ &42 kap. 2§ inkomstskattelagen) med en skattesats om 30% av 22/33-delar (45 kap. 33§ inkomstskattelagen). Denna beskattning blir väldigt stor eftersom det rör sig om stora summor när man säljer och köper bostäder. Därför finns det chans att få uppskjuten skatt så att man har råd att byta bostad. Med uppskjuten skatt får man en schablonintäkt som ska beskattas och som belöper årligen och baseras på 1.67% av uppskovsbeloppet (47 kap. 11b§ inkomstskattelagen).

För att få uppskuren skatt krävs det därför att man säljer sin ordinarie bostad/ursprungsbostad och att man köper och flyttar in i en ny bostad/ersättningsbostad (47 kap. 2§ inkomstskattelagen). Avdraget sker därmed på skattesubjektet som ägde ursprungsbostaden vid försäljningen och skulle ha beskattats i inkomstslaget kapital för vinsten från bostadsförsäljningen. Om ägandeförhållandet sedan regleras annorlunda på ersättningsbostaden påverkar därmed inte beskattningen för ursprungsbostaden.

Om man inte anskaffar en ersättningsbostad senast i maj året efter försäljningen ska uppskovsbeloppet återföras till beskattning. Detta gäller även om ersättningen för ursprungsbostaden överstiger ersättningen för ersättningsbostaden. Om vinsten är högre än det man betalade för ersättningsbostaden gäller vissa specialregler. Om ersättningen för ersättningsbostaden och vinsten för ursprungsbostaden är densamma behövs inget uppskovsbelopp återföras till beskattning (47 kap. 9§ inkomstskattelagen).

Ditt fall:

Om du stod som ägare på din första bostad (ursprungsbostaden) och fick ta del av vinsten från bostadsförsäljningen måste du betala skatten för schablonintäkten som kommer med uppskovsbeloppet. Eftersom ersättningarna var lika stora så kommer ingen del av uppskovsbeloppet återföras till beskattning (47 kap. 19§ inkomstskattelagen).

Att du sedan ger din fru en gåva om 40%-enheter av fastigheten bör inte vara skattepliktigt eftersom gåvoskatten är borttagen ur svensk rätt (8 kap. 2§ inkomstskattelagen). Så sammanfattat sker hela transaktionen i 3 steg.

1. Du säljer ordinarie bostad för att köpa ny bostad och beviljas uppskov på beskattningen av vinsten från bostadsförsäljningen så att du kan köpa en ny bostad "billigare".

2. Du köper en ny bostad för samma pris som vinsten för ordinarie bostad och kommer därför inte behöva beskattas på uppskovsbeloppet enligt 47 kap. 9§ 2 stycket 1 punkten inkomstskattelagen. Uppskovsbeloppet kommer alltså inte att återföras till din kapitalbeskattning eftersom intet vinst föreligger.

3. Du ger en gåva till din fru. Gåvor är icke-skattepliktiga enligt inkomstskattelagen. Eftersom du anskaffat ersättningsbostaden enligt punkt 2 har du därmed uppfyllt kraven enligt uppskovsreglerna i 47 kap. inkomstskattelagen. Vad du sedan gör med bostaden är upp till dig.

Svar:

Om alla transaktioner är klara med bostäderna och alla köpeskillingar är erlagda men du inte har någon nettovinst från din bostadsförsäljning kommer du inte beskattas på något (47 kap. 9§ 2 stycket 1 punkten inkomstskattelagen). Att du efteråt skänker din fru 40%-enheter av bostaden bör inte ändra något skattemässigt.

För att eliminera minsta tvivel kan du alltid kontakta skatteverket och be om bekräftelse om detta.

Hoppas att du fått ett svar på din fråga. Om du behöver vidare juridisk rådgivning eller har en annan fråga är du varmt välkommen att kontakta Lawlined betaltjänster för snabb och bra service.

Mvh/Henrik Berg.

Henrik BergRådgivare