Uppsägningstid vid uthyrning av privatbostad

Hej.

Jag hyr en nedervåning i en villa sen 5 år tillbaka.

Endast skjutdörr olåsbar mellan våningsplanen.

Inget avtal finns.

Nu vill ägaren av villan att jag flyttar. Inom 3 månader men gärna innan säger hon.

Vad har jag för rättigheter?

Inte lätt att hitta boende.

Anledning till att hon vill att jag flyttar är att hon kanske skall sälja.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande uthyrning av privatbostad regleras i lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Ett hyresavtal behöver inte vara skriftligt, ett muntligt hyresavtal är juridiskt bindande.

Uppsägningstid för andrahandshyra av ett bostadshus

Det är möjligt att avtala om en annan uppsägningstid om det är till hyresgästens fördel (2 § privatuthyrningslagen). Ett hyresavtal som gäller för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut, dock kan ett sådant avtal även sägas upp före den bestämda tidpunkten (3 § första stycket privatuthyrningslagen). Oavsett vad som har avtalats har hyresgästen rätt till en månads uppsägningstid, medan hyresvärden har tre månaders uppsägningstid (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Här gäller alltså att din hyresvärd kan säga upp kontraktet till upphörande med en uppsägningstid om tre månader, det krävs vidare ingen konkret anledning för uppsägning av ett hyreskontrakt.

Med vänlig hälsning,

Runa Hansson BandelinRådgivare