Uppsägningstid vid svart uthyrning i andra hand?

Hej, sitter i en liten knipa här. Jag hyr för tillfället ett korridorsrum svart i andrahand. Vi har skrivit ett inofficiellt hyresavtal för andrahandsuthyrning som skulle vara "mellan oss". På detta kontrakt står det bland annat "Hyresavtalet upphör i det månadsskifte som infaller närmast 1 månader från att uppsägning har skett.".

Hyresvärden vill nu plötsligt ha mig ut ur korridorsrummet i slutet av denna månad, av oklar anledning. Har hyresvärden ens möjlighet att be mig flytta ut när hen inte har anledning till att göra så, särskilt med tanke på att det på kontraktet står "uthyrning fr.o.m xxxx-xx-xx och tills vidare". Eller blir hela det här kontraktet ogiltligt när det är inofficiellt och hyreavtalet är svart?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler när det gäller uthyrning svart

Jag börjar med att besvara din sista fråga. Även om du hyr en lägenhet svart i andra hand så gäller avtalet mellan er lika mycket som om ni hyrt med hyresvärdens tillstånd. Det som kan hända om man hyr ut i andra hand utan hyresvärdens tillåtelse är att man riskerar att hyresavtalet blir förverkat, d.v.s. hyresvärden säger upp avtalet i förtid (12 kap. 42 § tredje punkten, jordabalk).

Uppsägningstid

Vid uthyrning så är reglerna semidispositiva. Det betyder att man kan avtala annat än det som står i lagen om det som avtalas inte är till hyresgästens nackdel (12 kap. 1 § 5 st. jordabalk). När det gäller uthyrning tillsvidare, alltså på obestämd tid, så gäller tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § jordabalk). Rättare sagt det månadsskifte närmast efter tre månader från uppsägningen.

Uppsägning av kontraktet

När man hyr i andra hand så får man besittningsskydd först när man hyrt bostaden över två års tid (12 kap. 45 § första punkten, jordabalk). Så tyvärr är min tolkning att hyresvärden har rätt att säga upp ditt hyreskontrakt om du inte bott där längre än två år.

Sammanfattningsvis

Alltså har din hyresvärd rätt att säga upp kontraktet men den delen i kontraktet som gäller uppsägningstiden ska inte gälla. Lagreglerna gällande uppsägningstid är tydliga när det gäller hyra på obestämd tid. Som jag skrev ovan så spelar det ingen roll att uthyrningen sker svart när det gäller kontraktet er emellan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare