Uppsägningstid vid intermittent anställning

Jag är timanställd efter behov och har det som extraarbete varannan helg. Ingen uppsägningstid är angiven i mitt kontrakt och heller ingen kvot jag ska fylla. Jag vill sluta men min arbetsgivare hävdar att jag inte kan det förrän efter 1 mån uppsägningstid. Har hon rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det verkar som att du har en s.k. intermittent anställning, vilket är en form av behovsanställning. Förutsättningen är att arbetsgivaren t.ex. ringer dig om ett ledigt pass eller att du själv bokar in dig via ett system och att du alltid har möjlighet att tacka nej till ett arbetstillfälle. Varje arbetstillfälle ses då som en ny anställning. Det innebär att du inte har någon uppsägningstid om du inte är inbokad/schemalagd för arbete. Har du däremot schemalagt arbete längre fram så har du en månads uppsägningstid enligt lagen om anställningsskydd. Notera att andra regler kan finnas i ett eventuellt kollektivavtal, om ni är bundna av något sådant.

Anledningen till att du har uppsägningstid om du är inbokad för arbete är för att arbetsgivaren ska kunna planera sin verksamhet. Anledningen till att du inte har uppsägningstid om du inte är inbokad för arbete är för att arbetsgivaren ändå inte räknat med att du ställer din arbetskraft till dennes förfogande.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare