Uppsägningstid vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej!

Jag ställde nyligen en fråga om uppsägningstid vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt men behöver ställa en följdfråga. Vårt kontrakt är på obestämd tid och min hyresvärd sa upp lägenheten den 27:e september och hänvisade till kontraktet som säger tre månaders uppsägning. Jag kontrade då med att jag vill ha en månads uppsägning. Men bara för att hon sa upp lägenheten "först", måste jag då ha tre månader och därmed förlorar min rätt till en månads uppsägningstid? Eller har jag rätt att säga att jag vill ha en månad för att det är mer gynnsamt för mig?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För andrahandsuthyrning av bostadsrättslägenhet gäller bestämmelserna i lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad.

Då ert avtal löper på obestämd tid gäller de uppsägningstider som framgår av lagens 3 § andra stycket. Enligt bestämmelsen gäller en månads uppsägningstid om det är hyresgästen som säger upp avtalet, och tre månaders uppsägningstid om det är hyresvärden som säger upp. Bestämmelsen är en skyddsregel för hyresgästen och innebär att om det skulle ha stått en månad oavsett vem som säger upp så har hyresgästen ändå rätt till tre månaders uppsägningstid.

I ditt fall är det hyresvärden som har sagt upp avtalet och då är det en uppsägningstid på tre kalendermånader som som gäller. Vill du flytta ut tidigare ska hyran ändå betalas om inte hyresvärden går med på en kortare tid. Endast om det vore du som hyresgäst som hade sagt upp avtalet först hade du haft rätt till en månad.

Hyresavtalet upphör att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen, alltså vid årsskiftet i ditt fall.

Tveka inte att höra av dig om det är något ytterligare du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Linn EngdahlRådgivare