Uppsägningstid vid andrahandsuthyrning

Hej!

Jag hyr en bostadsrätt i andrahand, jag har fått veta att min hyresvärd inte har tillstånd av föreningen att hyra ut den. Vi har skrivit ett kontrakt som han själv har skrivit ut, och jag har undertecknat det. Jag har sagt upp lägenheten men jag måste hitta en ny hyresgäst själv. Jag vill flytta ut men står även i kontraktet att det är 3 månaders uppsägningstid. Vad är det som gäller? Kan jag anmäla honom till bostadsrättsföreningen och vad händer då med mig? Är det ett giltigt skäl att 3 månaders uppsägningen inte gäller då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga,

Även om det i ditt kontrakt står att du har 3 månaders uppsägningstid, så finns det en lag som säger annorlunda; Lag om uthyrning av egen bostad - som du hittar här. I lagens 3 § 2st stadgas att du som hyresgäst endast har 1 månads uppsägningstid, och denna bestämmelse är s.k. tvingande till din fördel. Det betyder att din hyresvärd inte kan avtala bort denna regel, så länge den inte är förmånligare för dig.

Det som gäller är alltså att du har rätt till 1 månads uppsägningstid enligt lag, oavsett vad ert kontrakt säger.

När börjar uppsägningen gälla?

Tänk dock på att det är speciella regler vid uppsägningen och uppsägningen börjar först gälla tidigast vid kalenderskiftet en månad efter uppsägningen, dvs. uppsägningen är egentligen en månad plus de dagar som är kvar i månaden.

Exempel
Om uppsägningstiden är en månad och uppsägningen sker den 13 november, räknas uppsägningen från den 1 december. Utflyttningsdatum blir då 31 december.

Behöver du ytterligare hjälp är du varmt välkommen att vända dig till vår juristbyrå. Du når dem genom att klicka på fliken till höger - kontakta jurist.

Allt gott och stort lycka till med uppsägningen,

Johan HåkanssonRådgivare