Uppsägningstid för hyresavtal på bestämd tid?

Hej! Har en fråga ang uppsägning av hyresavtal. Vi har hyrt ut vår bostadsrätt i 2,5 månad. Vi har inte avtalat om någon uppsägningstid då det är under så kort tid. Nu vill hyrestagaren säga upp kontraktet och säger att det bara är 1 veckas uppsägningstid. Kontraktet löper ut 1 mars och de har sagt upp det den 5februari.

Har det rätt att göra det? Skall vi då betala tillbaka hyra för återstående tid?

Mycket tacksam för snabbt svar.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder dig till Lawline med er fråga!

Då detta rör ett hyresförhållande blir den så kallade Hyreslagen tillämplig, vilken återfinns i 12 kap i Jordabalken (se https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1). I lagens inledande paragrafer så finns det ett par bestämmelser som gäller hyrestiden och uppsägning av hyresavtal, där olika bestämmelser gäller beroende på om hyresavtalet gäller för bestämd eller obestämd tid. Skillnaden ligger alltså i om hyresavtalet gäller tillsvidare, eller om det innehåller ett slutdatum för hyrestiden då avflyttning ska ske.

Det är möjligt att tolka er frågeställning på två olika sätt, nämligen antingen att ni i dagsläget redan har haft er bostadsrätt uthyrd under 2,5 månad och att hyrestiden fortsatt löper till 1 mars, eller att ni träffat ett avtal som är just 2,5 månad långt och löper ut i den 1 mars. Anledningen till att jag berör båda dessa tolkningar är att de leder till olika svar gällande uppsägningstiden. Jag väljer därför att besvara båda tolkningarna.

I 4§ 2st (se https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1) så finns bestämmelserna som gäller för hyresavtal som är slutna på bestämd tid. Eftersom att ni inte har avtalat om någon särskild uppsägningstid, så gäller lagens bestämmelser i detta avseende. I paragrafens punktlista så anges de uppsägningstider som gäller, vilka varierar beroende på hur lång tid som hyresavtalet är slutet på, och det är alltså här som tolkningen av er frågeställning får betydelse.

Enligt 2p. så är uppsägningstiden endast en vecka om den avtalade hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader. Om tolkningen att hyresavtalet är bestämt till 2,5 månad är korrekt, så är det därmed denna uppsägningstid på endast en vecka som gäller, eftersom att den avtalade hyrestiden då är kortare än 3 månader. Det skulle innebära att era hyresgäster har rätt i sitt påstående om den kortare uppsägningstiden och kan frånträda avtalet en vecka efter att de meddelat sin uppsägning.
Enligt 3p. så är uppsägningstiden 3 månader om hyrestiden är längre än 3 månader. Det är här som den andra tolkningen får betydelse, dvs. att ni i dagsläget redan har hyrt ut er bostad i 2,5 månad och att hyresavtalet fortsatt löper till den 1 mars, vilket då hade inneburit att den sammanlagda hyrestiden hade överstigit 3 månader och att uppsägningstiden därmed blir 3 månader. Det skulle i sin tur innebär att hyresgästerna inte kan frånträda hyresavtalet förrän det löper ut den 1 mars.

Med dessa båda tolkningar behandlade, så bör ni ha fått er fråga besvarad oavsett hur det ligger till. För att besvara er fråga om återbetalning av hyran, så har hyresgästen en skyldighet att betala hyra även under uppsägningstiden. När uppsägningstiden har löpt ut så upphör dock den skyldigheten, eftersom att hyresavtalet då har slutat att gälla. Om den ovanstående tolkningen om att uppsägningstiden endast är en vecka är korrekt och att ni har erhållit en förskottsbetalning av hela hyran så behöver ni därför betala tillbaka den del som motsvarar en återstående tiden av kontraktet

Hoppas att ni är nöjda med svaret på er fråga, och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare