Uppsägningstid för andrahands hyresgäst

Om jag hyr en villa som bostad av en privatperson där det i kontraktet är en tidsbestämning på 1 år. Kan man då säga upp kontraktet tidigare under denna 1 års period eller måste man vänta tills den bestämda tiden löpt ut?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum
Du säger att du hyr en villa av privatperson, jag kommer därför anta att du hyr i andra hand. Detta förhållandet regleras i den så kallade Privatuthyrningslagen (Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad).

Kan man säga upp kontraktet tidigare?
Som hyresgäst har man rätt till en uppsägningstid på en månad, detta kan inte avtalas bort eller avtalas till en längre tid. Du har alltså rätt att säga upp avtalet när du vill och då gäller kontraktet endast en månad från och med att du säger upp det (3 § 2 st. Privatuthyrningslagen).

Hoppas detta besvarade din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare