Uppsägning pga. arbetsbrist

Hej,

Jag står inför risk att bli uppsagt efter att precis ha fått återanställning. Jag hade sagt upp mig och var på väg ut när företaget erbjöd en ny tjänst för att ha mig kvar. Nu är de osäkra på om tjänsten ska finnas kvar.

Jag hade en ny anställning klar som jag fick avböja pga det bättre erbjudandet från befintliga arbetsgivaren. Kan företaget bli ersättningsskyldiga utöver uppsägningstid i det fall jag nu blir uppsagd efter återanställningen? Då har de effektivt förstört min möjlighet att byta till den nya arbetsgivaren som jag hade intention att gå till.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tycker det är olyckligt att du nu får höra att din tjänst kanske inte längre behövs. Jag bedömer dock dina möjligheter att få skadestånd som små, eventuellt om arbetsgivaren bryter mot uppsägningsreglerna.

Kan arbetsgivaren säga upp dig?

Jag utgår nu ifrån att du har en tillsvidareanställning. Arbetsgivaren kan säga upp dig på grund av arbetsbrist, t.ex. omorganisering eller annat som rör ekonomiska bedömningar i verksamheten. För att en uppsägning ska ses som sakligt grundad krävs det också att arbetsgivaren inte har kunnat omplacera dig, eftersom att arbetsgivaren har en s.k. omplaceringsskyldighet (§ 7 LAS). De har även en skyldighet att motivera uppsägningen (§ 9 LAS). Om arbetsgivaren säger upp ditt anställningsavtal även fast de har möjlighet att omplacera dig så kan du ha rätt till allmänt och ekonomiskt skadestånd (§ 38 LAS). Tyvärr är tidsfristerna korta, du måste berätta för din arbetsgivare att du vill få uppsägningen ogiltigförklarad inom två veckor från uppsägningen. Du har dock 4 månader på dig att kräva skadestånd(§ 40 LAS).

Jag måste tyvärr säga att du nog får stå ditt kast i och med att du tackade ja till tjänsten hos din nuvarande arbetsgivare. Det är möjligt att samma scenario hade utspelat sig hos den andra arbetsgivaren. Hoppas att arbetsgivaren har möjlighet att omplacera dig inom företaget. Om de inte har det så måste de självklart iaktta din uppsägningstid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare