Uppsägning av tidsbestämt bostadshyresavtal - Vad gäller?

Hi i have a doubt regarding mu housing contract which is about to finish. I have a fixed term contract am renting in Göteborg, such contract is from 2022-04-22 to 2023-04-30. I gave notification beginning of March 2023 that i will no longer extend the contract and according to landlord i should give 3 months notification and therefore i should pay him rent until June even if this date if after our contract. So i would appreciate the interpretation of the lawyer on our contract. 2 § Hyresrätt: Hyrestid: Från 2022-04-22 till och med 2023-04 30 med 3 kalendermånaders uppsägningstid. Hyresvärden är bunden till hyresperioden och kan endast säga upp hyresavtalet 3 kalendermånader innan sista kontraktsdag. Hyresgästen kan när som helst under hyresperioden säga upp avtalet med 3 kalendermånaders varsel. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet tills vidare med 3 kalendermånaders ömsesidig uppsägningstid. Uppsägning skall ske skriftligen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är jordabalken (JB).

Allmänna hållpunkter

Enligt 12 kap. 3 § 2 st. JB gäller att hyresavtal kan ingås för bestämd tid. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Om hyresförhållandet har varat mer än nio månader i följd ska dock avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla. Vidare anges i 12 kap. 4 § 2 st. 3 p. JB att om ett hyresavtal för bestämd tid ska sägas upp för att upphöra att gälla och om inte längre uppsägningstid är avtalad, ska uppsägningen ske senast tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet (vilket det är i det här fallet). Innebörden av begreppet lägenhet skiljer sig nämligen något från det vardagliga språkbruket och innefattar på hyresrättens område även hus och/eller delar av ett sådant, se definitionen i 12 kap. 1 § 1 och 3 st. JB.

Bedömningen i den nu uppkomna situationen - Vad gäller?

Utifrån gällande lagstiftning och givet hur den citerade avtalstexten är formulerad måste slutsatsen bli att din hyresvärd har rätt. Det rör sig förvisso om ett tidsbestämt hyresavtal vari det även står att du som hyresgäst är berättigad att kunna säga upp avtalet när som helst. Men av avtalet framgår ju också att rätten till uppsägning uttryckligen är villkorad med ett varsel om tre månader. Exakt hur den gemensamma partsviljan från början såg ut mellan dig och hyresvärden är för mig ovisst, dvs. vad som ursprungligen åsyftades. Men jag har svårt att se avtalet skulle kunna tolkas på något annat sätt än det nu sagda. Stöd för detta finns även i lagtexten (se ovan). Av den information som du har lämnat till oss kan också konstateras att den tre månader långa uppsägningstiden likaledes är tänkt att gälla vid en automatisk förlängning, alltså i den situation som uppstår vid en utebliven uppsägning.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis och mot bakgrund av ovanstående kan därför sägas att du, i vart fall såvitt jag kan bedöma, är skyldig att betala hyra under hela den av hyresvärden åberopade tre månader långa uppsägningstiden.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.seoch du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare