Uppsägning av privat hyresvärd

Hej!

Jag flyttade in i min lägenhet för en månad sedan (avtal gäller från 150916), hos privat hyresvärd. Idag blev jag uppsagd för att hyresvärden själv ska flytta in i lägenheten (pga ansträngd ekonomi). Hon äger alltså både min och sin egen lägenhet, men hyr ut den här.

Får hon göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga!

Eftersom att du inte nämner någon avtalad uppsägningstid mellan dig och hyresvärden så utgår jag från att det är ett hyresavtal på obestämd tid.

Enligt lagen om uthyrning av egen bostad så gäller ett hyresavtal på obestämd tid om ingen bestämd hyrestid har avtalats för att upphöra att gälla. Det finner du i 3 §: https://lagen.nu/2012:978

Hyresvärden får, utan att hyresrätten är förverkad, säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter från uppsägningen.
Hyresvärden får alltså säga upp lägenheten men du har tre månaders uppsägningstid från och med nästa månadsskifte från tidpunkten då hyresvärden säger upp dig. Detta är för att skydda hyresgästen vilket i ditt fall innebär att hyresvärden inte kan flytta tillbaka till sin lägenheten förrän uppsägningstiden är över.

Jag hoppas att det löser sig!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare