Uppsägning av hyreskontrakt på obestämd tid.

Hej

Om jag får en skriftlig uppsägning från hyresvärden att huset jag bor i ska säljas och jag har 3 mån på mig och flytta

Om jag hittar en lägenhet och kan flytta inom en månad, behöver jag bet mer än en månad då

Lawline svarar

Hej och tack att du valde Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras bäst genom att konsultera Jordabalkens 12:e kapitel, det är där vi hittar hyresregleringen.

I 12:4 JB så är minimitiden för uppsägning 3 månader. Det vill säga att ifall man innehar en hyresrätt som en uthyrd på obestämd tid, så blir det 3 månaders uppsägningstid.

Dessa regler gäller dock i förmån för dig som hyresrätt, det torde innebära att du genom avtal kan sänka uppsägningstid till en annan.

För det krävs alltså att du får hyresvärdens samtycke om det.

Hoppas det besvarade din fråga

Jakob WestlingRådgivare