Uppsägning av hyresavtal som löper på bestämd respektive obestämd tid

Hej, En fråga om hyresrätt. Min mamma har flyttat till en bostadsrätt och jag är inskriven på förstahandskontraktet. Jag bor i hyresrätten på fulltid och är bokförd på samma adress. Min fråga är alltså: kan vi bli av med kontraktet eftersom min mamma flyttar till en ny lägenhet? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och/eller din mamma har stått/står som hyresgäst på ett hyresavtal avseende en bostadslägenhet som av hyresvärden har upplåtits inom ramen för näringsverksamhet, att din mamma nu har flyttat från lägenheten, men att du bor kvar och undrar om ni kan frånträda avtalet.

Eftersom min utgångspunkt är att hyresvärden har upplåtit bostadslägenheten inom ramen för näringsverksamhet, kommer jag nedan att tillämpa 12 kap. jordabalken (härefter kallad hyreslagen). Om lägenheten har upplåtits av någon utanför näringsverksamhet, är lag om uthyrning av egen bostad tillämplig i stället.

Hyresavtal på bestämd tid och hyresavtal tills vidare

Hyresavtal kan löpa på bestämd tid eller tills vidare. Precis som det låter löper ett hyresavtal för bestämd tid från en viss angiven tidpunkt till en annan angiven tidpunkt, medan ett tillsvidareavtal i stället löper från en viss angiven tidpunkt och tills vidare, utan någon fastställd slutdag.

Uppsägning av hyresavtal som gäller tills vidare

Ett hyresavtal som gäller tills vidare, måste sägas upp för att upphöra att gälla (3 § första stycket hyreslagen). Uppsägningen ska då som utgångspunkt vara skriftlig (8 § första stycket hyreslagen). Tillsvidareavtal som avser bostadslägenheter kan sägas upp till det månadsskifte som inträffar närmast 3 månader från det att uppsägningen företogs (4 § första stycket första punkten hyreslagen). Detta innebär som exempel, att en hyresgäst som vill att tillsvidareavtalet ska upphöra att gälla den 1 oktober, ska säga upp det (avtalet) före utgången av juni månad. I detta sammanhang ska också poängteras att även om en längre uppsägningstid har avtalats, kan den som är hyr en bostadslägenhet alltid säga upp tillsvidareavtalet med 3 månader (5 § hyreslagen). Ifall parterna har avtalat om kortare uppsägningstid än 3 månader, gäller överenskommelsen för hyresgästen när denne säger upp tillsvidareavtalet, men inte när hyresvärden säger upp avtalet (jämför 1 § femte stycket hyreslagen).

Uppsägning av hyresavtal som löper på obestämd tid

För hyresavtal som löper på bestämd tid krävs normalt sett ingen uppsägning. Ett hyresavtal som gäller på bestämd tid upphör nämligen i stället att gälla vid hyrestidens utgång. Undantag är om hyresförhållandet har varat i mer än 9 månader i följd – då ska hyresavtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla (3 § andra stycket hyreslagen). Även om hyresförhållandet inte har varat i mer än 9 månader, har en bostadshyresgäst dock som tidigare nämnt alltid rätt att säga upp avtalet i förtid under hyrestidens gång (5 § hyreslagen). Vid hyresavtal som löper på bestämd tid är uppsägningstiderna emellertid beroende hur länge hyresavtalet gäller (jämför 4 § andra stycket första till tredje punkten hyreslagen):

- 1 dag i förväg om hyrestiden är längst 2 veckor

- 1 vecka i förväg om hyrestiden är längre än 2 veckor men längst 3 månader

- 3 månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet

Slutsats

Slutsatsen är alltså att oavsett om hyresavtalet löper på bestämd tid eller tillsvidare, kan ni få det (avtalet) att upphöra genom att säga upp det. Ni behöver inte ange skäl för uppsägningen, men behöver sannolikt iaktta viss uppsägningstid.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare