FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut28/11/2018

Upprättande av servitut

Hej! Jag och min mor ska sälja våra respektive fritidshus som från början låg på samma tomt men som nu är avstyckade. Jag tar vatten från mammas djupborrade brunn men nu när vi ska sälja det behöver vi skriva ett servitut på det. Räcker det med att det skrivs mellan mamma och mig eller måste det registreras någonstans? Och var finner jag giltlig blankett för detta? Tack på förhand! Gunilla

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Servitut bör registreras men måste inte. När ett servitut registrerats så "offentliggörs" det och vid en överlåtelse kan inte en förvärvare påstå att hen inte kände till servitutet och sätter säljaren i en säkrare position, 7:11 1 st jordabalken. Egentligen ska det dock räcka med att man meddelar köparen om servitut innan försäljning, vilket kan vara svårt att bevisa ifall det görs muntligen.

Görs inte ett förbehåll om servitutet och det inte registrerats så kan säljaren bli skyldig att ersätta "rättighetshavarens" (den som skulle haft rätt att utnyttja servitutet) skada, 7:18 jordabalk.

Det kan alltså skrivas mellan er men jag rekommenderar att ni registrerar det. Hjälp att formulera ett servitut kan man få genom lantmäteriets hemsida. I 14:1 jordabalken finns ett par krav som borde finnas i åtanke när man skriver avtalet. Främst att din mor ej kan förenas med skyldigheter förutom att möjligen underhålla brunnen, annars kan servitutet bli ogiltigt.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare