FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/06/2020

Upprättande av avtal

Hej!

Jag och min kille har köpt en lägenhet ihop.

Då min kille studerar står mina föräldrar på halva lånet tills han har fått ett jobb.

Nu ska min kille betala mina föräldrar halva handpenningen (men ska ej ta över lånet ännu) och innan det sker ska vi skriva nåt typ av avtal. Har ni något tips på hur ett sådant avtal bör utformas? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom situationen som du beskrivit är relativt unik så kan jag inte finna något avtalstyp passande för er situation. Jag skulle därmed rekommendera att ni upprättar ett eget avtal där det framgår att din kille har betalat summan motsvarande halva handpenningen till dina föräldrar och att eventuell överlåtelse av låneavtalet ska ske. Vill ni ha hjälp med att upprätta ett sådant avtal kan jag rekommendera att ni använda er av vår avtalstjänst alternativt boka tid med vår juristbyrå för att få hjälp med det.

Hoppas att mitt svar har varit till någon hjälp. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare