Upphovsrättsintrång att publicera bild på "kopierat" mönster?

Jag har köpt en knypplad bild som saknar mönster. Jag har gjort ett eget "mönster" i större storlek med hjälp av en scannad bild av det köpta originalet. Nu knypplar jag bilden efter den scannade kopian , för eget bruk. Tänker inte varken sälja eller ge bort, vare sig mönstret jag gjort eller den nyknypplade bilden. Jag har visat det halvgjorda arbetet på ett "socialt media" och fått hårda ord om att det är brott mot upphovsrätten bara att publicera bilden av det halvfärdiga alstret. Är det verkligen så???

Vänligen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Vi kan dela upp din fråga i två delar för att kunna besvara den på ett tydligt sätt.

1) Är originalbilden skyddad av upphovsrätten?
Det är mycket svårt att svara på eftersom jag inte har sett hur bilden ser ut. För att bilden/mönstret ska skyddas av upphovsrätten måste det ha något som kallas verkshöjd. Det innebär att mönstret måste vara originellt, det måste ge uttryck för någon sorts artistisk prestation och inte bara vara ett helt ordinärt mönster.

2) Utgör publiceringen ett upphovsrättsintrång?
Om vi utgår från att bilden är skyddad enligt Upphovsrättslagen så är det två ensamrätter som upphovsrättsinnehavaren har. Det första är att göra kopior av verket (även förstoringar, mindre förändringar, kopiering till andra former (t.ex. göra en låt av en text) och det andra är att göra verket tillgängligt för allmänheten (t.ex. att lägga ut bilden på internet).

Sammanfattningsvis kan man därför säga att om originalbilden/mönstret är tillräckligt originellt är det troligt att upphovsmannen har ett skydd enligt Upphovsrättslagen. Han har då ensamrätt vad gäller att publicera bilder på verket eller kopior/versioner av verket som fortfarande inrymmer originalbilden. När du lägger upp den halvfärdiga bilden på sociala medier kan det därför utgöra ett upphovsrättsintrång.

Till sist kan nämnas att skyddet gäller 70 år efter upphovsmannens död.

Hoppas att du fick lite mer klarhet i frågan. Som sagt är det svårt att ge konkreta svar när man inte har sett bilderna och hur lika de är. En länk till upphovsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1960:729.

Lycka till med knypplandet!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare