Upphovsrättens konsumtionsregler och uthyrning

Hej,

Min fråga handlar om Upphovsrätt.

Vad säger lagen beträffande uthyrning av böcker/kurslitteratur i fysisk form?

Exempelvis: Jag (företag) köper in X antal böcker/kurslitteratur från en Grossist eller annan återförsäljare. Vidare hyr jag ut dessa till privatpersoner mot en viss ersättning. Är detta lagligt? Vad måste jag ta hänsyn till?

Tack på förhand!

Med Vänliga Hälsningar, Alexander

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Den som har upphovsrätt till ett verk har en ensamrätt till att framställa exemplar av verket och sprida det till allmänheten. För att denna rätt inte ska vara alltför långtgående finns det i upphovsrättslagen särskilda regler som innebär att när ett exemplar av ett verk lagligen har spridits, till exempel genom försäljning, kan upphovsrättsinnehavaren inte längre bestämma över det exemplaret. Köparen kan därmed fritt sälja det vidare, låna ut det, visa upp det etc. Det heter att upphovsrätten konsumeras. Reglerna om konsumtion gäller endast exemplar, inte verk.

Dock finns det undantag från konsumtionsreglerna. Ett sådant tar sikte på just uthyrning och framgår av upphovsrättslagen 19 § stycke 2 punkt 1. Anledningen till denna undantagsregel är att man vill att upphovsrättsinnehavaren ska ha del i eventuella hyresintäkter.

Mot bakgrund av detta är din idé inte förenlig med upphovsrättslagen. Du skulle till och med riskera att bli åtalad för upphovsrättbrott och bli dömd till att betala skadestånd.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare