Upphovsrätt till litterära verk

Hej! Vi har en fråga gällande ideella föreningar och upphovsrätt. Vi har en medlem och styrelseledamot som fick i uppdrag att dels göra en ny hemsida och dels vara den som sköter uppdateringar med texter etc på Facebook och instagram. Nu har samarbetet inte gått så bra och personen är inte längre kvar. Vi har då fått krav på att ta bort det som personen skrivit. Då det i teorin omfattar alla texter på Facebook, uppdateringar på instagram, texter på hemsidan etc, blir det lite konstigt i praktiken sudda ut all verksamhet senaste tiden.

Vår uppfattning är att i enlighet med tumregeln tillhör texterna föreningen och att vi kan använda dom. Vi kan gärna skriva dit ven sin skrivit dom.

I stadgarna står det inget förutom att "styrelsen företräder föreningen" och inget avtalades förutom att på ett styrelsemöte besluta om att personen ifråga skulle göra det ovan nämnda. Kan vi ha kvar texterna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår det rätt hade styrelseledamoten åtagit sig ett uppdrag att utforma föreningens hemsida och skriva tillhörande artiklar beträffande föreningens verksamhet i sin roll som styrelseledamot.

Det är i och för sig sant att artiklar åtnjuter upphovsrättsligt skydd av för den som skrivit dem, eftersom de anses vara litterära verk enligt Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. En upphovsman har rätt att bestämma över sina verk. Den fråga som intresserar dig, är om detta även gäller när en styrelseledamot har skrivit artiklar för en förenings räkning.

Det finns ingen lagstiftning som uttryckligen reglerar denna typer av situationer, varför min slutsats inte kan få den rättsliga självklarhet som den borde ha. En sak som dock är självklar är att rättigheter till ett verk kan överlåtas. När det gäller verk som tillkommit på beställning eller inom ramarna för en anställning kan det ofta anses underförstått att upphovsrätten – i vart fall i någon mån – överlåts på beställaren eller arbetsgivaren. Att uppdraget är ideellt är irrelevant i detta sammanhang.

Styrelseledamotens påstående om att det inte skulle ha skett en underförstådd överlåtelse av rättigheterna till artiklarna i detta fall, får mig att rycka till lite i mungiporna. Det får anses bära upp fånighetens yttre kännetecken. Ett juridiskt godkännande av ett sådant påstående skulle t.ex. innebära att en sekreterare i styrelsen skulle kunna begära att alla styrelseprotokoll skulle brännas upp. Det faller, som du märker, på sin egen orimlighet.

Om föreningen i framtiden vill undvika sådana här situationer är det alltid bra att förtydliga att rättigheter till verk som utförs för föreningens räkning, överlåts till föreningen. Det är alltid klokt att vara tydlig, även när man tror att det inte behövs!

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare