Upphovsrätt till citat och bilder

Hej! Jag funderar på att skriva och publicera en bok som planeras innehålla både bilder och citat av personer från Sverige och andra länder (som för mig kommer vara främlingar), förmodligen kommer "fejknamn" att användas, istället för deras riktiga namn. Jag undrar vad som krävs för att detta skall kunna genomföras lagligt? Innehållet i boken kommer inte att bearbeta något känsligt utan kommer fokusera på en fråga om livet generellt.

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De eventuella problem som jag ser det är om ditt användande av bilderna och citaten utgör intrång i upphovsrätten. Det spelar därför roll om du kommer att använda andras bilder och citat eller om du t.ex. intervjuar personer och tar bilder på dem och sedan använder citat som de har gett dig. I det senare fallet finns det inget hinder baserat på upphovsrätten.

Om du väljer att använda bilder som andra har tagit och citat som andra har skrivit uppkommer frågan om de är skyddade av upphovsrätt. Eftersom det inte finns någon databas över upphovsrättsskyddade verk är det svårt att veta säkert om ett verk är skyddat eller ej. Det man kan titta på är om verket är originellt. Om det rör sig om t.ex. en bok av en författare eller ett tal som en känd person har hållit är det troligt att det verket är skyddat. Upphovsmannen har då ensamrätt till att båda kopiera verket (och delar av det såsom citat) samt göra det tillgängligt för allmänheten.

Det finns undantag i svensk rätt vad gäller offentliggörande av citat men det är endast när citaten inte utgör den huvudsakliga delen av verket. Eftersom din bok kommer innehålla bilder och citat verkar det som att citaten kommer att utgöra en huvudsaklig del och undantaget är därför inte tillämpligt.

Svaret blir därför att om det rör sig om en text eller bild som är så pass originell att det skyddas av upphovsrätten så får du inte, utan upphovsmannens tillstånd, göra en bok av dessa och sälja till allmänheten. Det utgör intrång i upphovsmannens ensamrätt enligt URL 2 §, se här.

Men som sagt, om det är citat som du fått tillåtelse att använda finns inga hinder.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare