Upphovsrätt till andras berättelser

Hej

Jag planerar att ge ut en bok som en samling av enskilda berättelse och intervjuer med privata personer. Har jag rätt att publicera någons berättelse ? I så fall - behöver jag en särskild tillstånd från upphovsmannen ? Muntlig eller skriftlig ?

Jag tänkte själv genomföra intervjuerna och fråga om tillstånd att publicera . Vad gäller i sådana situationer ? Var kan jag vända mig för att försäkra mig att allt går rätt till ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om upphovsrätten omfattar andras berättelser.

Upphovsrätt

Den som skapar ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till det verket (URL 1 §). En skönlitterärt eller beskrivande framställning i skrift eller tal är ett exempel på ett sådant verk (URL 1 § p. 1). Den som har upphovsrätt ensamrätt att bestämma över verket (URL 2 §). Det gäller att framställa exemplar, till exempel en text som trycks som en bok (URL 2 §). Det gäller även att göra det tillgängligt för allmänheten, till exempel genom att publicera en bok (URL 2 §).

Överlåta upphovsrätt

Man får, helt eller delvis, överlåta sin upphovsrätt (URL 27 §).

Sammanfattning

Om det är ett litterärt eller konstnärligt verk så har upphovspersonen till den upphovsrätt, vilket betyder att den har ensamrätt på att bestämma hur verket används. Man kan överlåta den upphovsrätten.

Om du vill veta mer rekommenderar jag dig att vända dig till en jurist som arbetar med upphovsrätt eller annan immaterialrätt. Immaterialrätt är namnet på det rättsområde som handlar om bestämmelser om egendom som man inte alltid kan ta på men som ändå har ett värde, exempelvis en berättelse.

Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare