Upphovsrätt och brädspel

Hej!

Jag jobbar på ett bibliotek och har för avsikt att till hösten göra en satsning på brädspel/sällskapsspel och bland annat erbjuda spel till hemlån.

Det jag undrar är om ni vet hur det skulle funka rent juridiskt? Är det ok för ett bibliotek att bara köpa in och låna ut brädspel eller krävs något speciellt avtal? Jag har försökt förstå mig på det här med brädspel och upphovsrätt, men får ingen rätsida på det.

Lawline svarar

Hej! Rättsläget ser ut på följande sätt.

Utgångspunkten enligt 19 § upphovsrättslagen är att ett exemplar av ett verk konsumeras om det en gång har överlåtits med upphovsmannens samtycke. Det fysiska exemplaret av brädspelet har alltså överlåtits (sannolikt med upphovsmannens samtycke) till en affär, som sedan köpts av biblioteket. Då får just det fysiska exemplaret spridas vidare utan upphovsmannen inblandas på något sätt.

Undantaget till regeln är att exemplaret inte får uthyras till allmänheten - dvs. generellt den verksamhet som bibliotek hamnar under. Att något ska räknas som uthyrning krävs dock att det sker mot vederlag, vilket innebär att bibliotek inte omfattas av undantaget (diverse utgifter för lånekort, m.m. anses inte som vederlag).

Lite enklare uttryckt krävs alltså inget särskilt samtycke då exemplaret ni köpt är konsumerat. Ni kan låna ut brädspel i vanlig ordning.

Lawline RådgivareRådgivare