Upphovsrätt i anställningsförhållande

Hej!

Jag har en fråga rörande upphovsrätt. Om man, i sin anställning, författar en text, så övergår ju den ekonomiska delen av upphovsrätten till arbetsgivaren. Men vad gäller för den ideella rätten? I den aktuella situationen har arbetsgivaren sålt texten och köparen har infogat delar av den i en artikel utan att ange källa. Förutom att akademisk hederlighet kräver det, har inte den riktiga författaren rätt att bli omnämnd?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag poängtera att rättsläget vad gäller rättighetsfördelning av immaterialrätter i anställningsförhållanden inte är så självklart som du framhäver det. Faktum är att utgångspunkten för innehav i immaterialrättsligt sammanhang är att skaparen får ensamrätten, vilken består av dels den ekonomiska rätten, dels den ideella. För upphovsrättens del framgår detta av upphovsrättslagen (1960:729) (URL) 1 kap. 1 § 1 st. Det bör dock nämnas att det är möjligt att avtala om överlåtelse av rättigheten till arbetsgivaren, exempelvis i anställnings- eller kollektivavtal. Vidare kan arbetsgivaren ha rätt att, inom sitt verksamhetsområde, utnyttja ett verk som tillkommit som ett resultat av tjänsteåligganden och särskilda åtaganden gentemot arbetsgivaren. Detta är emellertid en princip som endast etablerats i den juridiska doktrinen och är således varken lagstadgat eller prövat.

I fråga om överlåtelse av upphovsrätten gäller att den ekonomiska delen obehindrat kan överlåtas. Den ideella delen kvarstannar i princip alltid hos upphovsmannen och kan endast efterges "såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket", URL 1 kap. 3 § 3 st. Den s.k. namngivelserätten, som här är i fråga, är en del av den ideella rätten och anges i URL 1 kap. 3 § 1 st. När ett verk görs tillgängligt för allmänheten ska upphovsmannen (om han eller hon vill det) anges i den omfattning och på det sätt god sed kräver. Vad som anses vara god sed kan variera beroende på område men i allmänhet tror jag att det får vara brukligt att författaren till en text, eller delar av en text, anges i sammanhanget. Slutsatsen torde därför vara att arbetstagaren i det här fallet har rätt att bli namngiven i egenskap av upphovsman.

Om du inte tyckte att mitt svar var tillräckligt bra eller om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem här!

MVH

Lawline RådgivareRådgivare