Upphovsrätt för en logo

Hej! Jag har en logo som jag använder till min hobbyverksamhet. Logon är en bild jag själv tagit och sedan redigerat om. Om jag förstått det hela rätt så är ju jag upphovsman till denna logo, men kan någon annan komma och ta patent/copyright på min logo?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har skapat en logo genom att ta en bild och redigera den och undrar om den skyddas på något sätt. Det rör området immaterialrätt som handlar om rättigheter man inte kan ta på. Patent är ett sätt att skydda en sådan form av rättighet, men skyddar endast uppfinningar (1 kap. 1 § patentlagen), vilket en logo inte är. Däremot skulle den kunna skyddas genom upphovsrätt.

Förutsättningar för skydd genom upphovsrätt

För att du ska anses vara upphovsman till din logo krävs det att den klassificeras som ett verk enligt upphovsrättslagens mening. Till att börja med är det konstnärliga och litterära verk som skyddas och din logo skulle kunna utgöra ett konstnärligt verk. Man brukar säga att det ska ha funnits en konstnärlig ambition och syfte att uppnå en konstnärlig verkan. I ditt fall skulle din logo kunna utgöra ett fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst, eller ett verk som kommit till uttryck på något annat sätt (1 kap. 1 § upphovsrättslagen, URL). Skyddet uppkommer formlöst då det inte finns något krav på registrering eller liknande, utan verket uppkommer i samband med skapandet (artikel 5 (2) Bernkonventionen). Förutsättningen för att få skydd är originalitet, vilket innebär att det ska utgöra en egen intellektuell skapelse genom fria och kreativa val och ha en personlig prägel. Kravet är lågt ställt. För att bedöma detta finns det ett "dubbelskapandekriterie", vilket innebär att verket ska vara så pass självständigt och originellt att det föreligger en minimal risk för två personer oberoende av varandra att skapa liknande verk. Om verket uppnår originalitetskravet innebär det att du som upphovsman har en ekonomisk ensamrätt att framställa exemplar av verket, överföra genom uppladdning, sprida verket genom försäljning etc. samt rätt att visa upp verket till allmänheten (1 kap. 2 § URL). Skyddet innefattar även ideella rättigheter i form av rätt att bli namngiven om logan görs tillgänglig för allmänheten (1 kap. 3 § URL).

Ditt fall

Om din logo uppfyller kravet på originalitet är du således upphovsman och har ett upphovsrättsligt skydd för ditt verk och en ensamrätt att bruka den. Enligt den information jag kan utläsa i din fråga beskriver du att du själv tagit bilden och redigerat. Genom att du t.ex. kan ha valt vinkel, ljus, etc. vid tagandet av bilden och genom redigering gjort egna kreativa val genom exempelvis val av redigeringsteknik, färgsättning och liknande finns det möjlighet att din logo uppfyller kravet på originalitet och därför har ett upphovsrättsligt skydd från när du skapade logon, då det inte finns något krav på registrering. Du skriver även i din fråga om någon annan kan ta copyright, d.v.s. upphovsrätt på din logo. Om din logo är unik i sitt slag och som sagt uppfyller originalitetskravet kan ingen annan ha upphovsrätt på den. Enda risken som finns är det jag nämnt ovan, det så kallade dubbelskapandekriteriet, om det föreligger risk att någon annan oberoende kan ha skapat en liknande, då den i sådana fall inte uppnår originalitetskravet.

Sammanfattning

Din logo kan inte skyddas genom patent men däremot genom copyright, på svenska upphovsrätt. Verket ska då uppfylla kravet på originalitet och kravet är lågt ställt. Informationen jag får innehåller ingen vidare beskrivning på hur logon ser ut och jag kan därför inte göra en bedömning om den har potential att uppfylla detta krav. Bedömningen kring detta brukar dock inte aktualiseras förens om ett intrång sker, i form av att någon t.ex. skulle använda sig utav logon utan din tillåtelse utan att namnge dig, eller om någon annan skulle ha skapat ett verk som är allt för likt ditt i efter att du skapat logon.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare