FrågaFAMILJERÄTTGod man02/08/2016

Upphörande av godmanskap

Min dotter har fått brev från tingsrätten och slutligt beslut står det att tingsrätten förordnar att godmanskapet enligt 11 kap. 4 paragrafen förädrarbalken för min dotter ska upphöra.

vad vi undrar har det upphört?

Lawline svarar

Hej,

i föräldrarbalkens 11 kapitel så kan vi se vad som gäller för godmanskap, se här.

Enligt 4 § kan rätten besluta om godmanskap för en person om det behövs. Enligt 19 b § kan rätten även fatta beslut om upphörande av ett godmanskap.

I detta fall verkar det som att rätten har hävt godmanskapet som gäller för din dotter. Det har alltså upphört som du frågar efter.

MVH

Zinar BudakRådgivare