FrågaFAMILJERÄTTAdoption18/01/2015

Upphörande av adoption

kan jag upphäva adoptionen med min son som är 64 år och blev adopterad när han var 18 år. Den biologiska fadern död.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Vad gäller upphörande av adoption stadgar 4 kap. 7 § föräldrabalken att när det gäller adoptivbarnets ställning i förhållande till adoptanten och dennes släktingar upphör all verkan av adoptionen om adoptivbarnet adopteras av annan än adoptantens make.

Din adoption skulle alltså kunna brytas om en annan person (som inte är den nuvarande adoptantens make)adopterar din adoptivson.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare