FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/02/2015

Uppgifter i belastningsregister

Hej! Jag har läst och läst och blir inte klokare.

Fråga nr 1.

Om jag har fått böter och betalat in den syns det då direkt i belastningregistret?

Fråga 2.

Jag fick jobb på Sector alarm och då sa dom att dom kommer begära en koll och då sa jag från början att jag har blivit straffad då fick jag inte jobbet innan dom har fått från registret så nu går jag och väntar en vecka tills dom har fått uppgifterna men jag undrar fall dom har rätt till att få ut dom uppgifterna för annars brukar det ju vara att jag ska lämna in det själv? Hur går dom tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Som utgångspunkt är det endast du som enskild person och några nämnda myndigheter, som kan begära utdrag från ditt belastningsregister (6 och 9 §§ lagen om belastningsregister). Således har arbetsgivare generellt ingen rätt att själva begära ut ett utdrag från Polisen. Om arbetsgivaren vill ha ett utdrag, går det i normalfall till så att denne tillfrågar dig att begära ett utdrag ur belastningsregistret och sedan överlämna brevet till arbetsgivaren.

Om du dömts till böter, kommer uppgifter om brottet finnas med i belastningsregistret i fem år, räknat från den dagen då domen eller beslutet meddelades, eller dagen då du lämnade ett godkännande av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot (17 § 9 p). Detta innebär att från det tillfället du fick dina böter, så kommer uppgifter om detta direkt att läggas in i ditt belastningsregister. Dessa uppgifter försvinner fem år efter detta tillfälle.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare