Uppdelning av vikten på narkotika vid gemensamt innehav

Hej.

Vid husrannsakan hittas en drog. Blir bägge parterna som bor i hushållet straffskylldiga på hälften var av mängden drog? Bägge röker det. Om t.ex 3 g hittas så delas det så de straffas för 1,5 g var. Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Den relevanta lagen för det du frågar över är narkotikastrafflagen. Av dessa är det §§1-2 som är av intresse för bevarandet av frågan. Det polisen uppdagar vid en husrannsakning är att det finns narkotika i hushållet - det rekvisit som kan komma att vara uppfyllt blir följdaktligen §1 p.6 d.v.s innehav. Att båda personerna i hushållet rökte det kan bli av intresse om det bevisas - det kan dock inte göras endast genom att det påfinns i hushållet.

Det avgörande för frågan om innehav blir besittningsfrågan. Besittning innebär i denna kontext vem som innehade det. Ett annat sätt att förklara det skulle vara den som rådligen kunde använda det. Om ni båda hade möjlighet att självständigt från varandra använda drogen så besitter ni den båda två. Är det endast en av er som hade faktiskt möjlighet till att råda över drogen är den hen som besitter den.

Med det sagt, och förutsatt att den besitts av er båda, så kommer inte mängden delas upp på det sätt som beskrivs i frågan, utan båda misstänkta kan bli dömda i enlighet med den totala vikten, då båda innehade den mängden.

Hoppas det besvarade din fråga!

Tack och god försättning.

Jakob WestlingRådgivare