Uppdatering angående betalningskrav för fildelning.

Hej! Tänkte höra vad ni vet ang utskick från advokatfirmor ang nedladdning. Vad är det senaste ang deras förlikningsbrev? Hur stora är chanserna att de går till domstol?

Konstig situation det här, har inte fildelat, samtidigt vill jag inte dras inför domstol som de hotar att göra. Bland alla reportage också läst om att betalande gör mig och alla andra som fått brev mer sårbara, mängder med rättighetsinnehavare i filmen kan fortsätta vilja ha ersättning.

När det gäller uppkopplingen också att en inte har något ansvar för sitt ab o wifi, därmed kan nån annan mycket väl ha surfat på mitt ab med min ip.

Har ni några uppdateringar, tips, råd eller senaste nytt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som du beskriver är den centrala frågan hur ansvaret ska bestämmas i förhållande till den IP-adress en fildelning konstaterats. Rättighetsinnehavare genom sina ombud (advokatbyråer) har genomgående försökt framställa det som att ägaren till en IP-adress är eller ska vara ansvarig för all olaglig aktivitet på sin IP-adress. Påståendet är minst sagt tvivelaktigt.

Problemet är just så som du beskriver det. Vad gäller om någon annan använt IP-adressen eller liknande? Dessvärre har, mig veterligen, frågan inte prövats ännu av domstol. Den allmänna uppfattningen bland jurister och experter tycks dock vara att det uppstår stora bevissvårigheter för käranden, dvs. rättighetsinnehavarna. Det är nämligen rättighetsinnehavarna genom sina ombud som måste styrka att både ett intrång skett, samt att en viss person har utfört det. Ett exempel på när det kan tänkas vara uppfyllt är om det skett upprepad fildelning under längre period.

Slutligen, att andra personer betalar betyder inte nödvändigtvis att du hamnar i en sämre sits. Eftersom det rör sig om ett förlikningserbjudande kan advokatbyrån ta tillbaka det eller ändra villkoren, men det är ytterst domstol som är behörig att avgöra frågan. Du har inte heller någon skyldighet att besvara eller bemöta kravet. Det är först om du mottar en skrivelse från inkasso, kronofogden eller domstol du bör meddela din inställning skriftligt.

Om du är intresserad av en mer ingående beskrivning av den rättsliga bakgrunden till varför betalningskravet skickas ut i första hand, se nedanstående länkar. Har du mer frågor är du välkommen att använda kommentarsfältet.

https://lawline.se/answers/betalningskrav-for-fildelning.-vad-ska-jag-gora

https://lawline.se/answers/hur-ska-man-hantera-kravbrev-for-fildelning

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare