FrågaEKONOMIÖvrigt17/09/2018

Upp till vilken ålder får man ta ett CSN-lån?

Hej!

Om min man, 43 år gammal, vill läsa högskolestudier till gymnasielärare på deltid och på distans.

Kan han då vara berättigad till att ta csn lån?

Han har inte något csn lån sedan tidigare.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din man kan söka ett studielån hos CSN på grund av sin ålder.

Det går att ha att söka om bidragsdelen hos CSN fram till året personen fyller 56 år. Denna summa behöver inte återbetalas. Lånedelen går också att ansöka om fram till året personen fyller 56 år, men antalet veckor med lån som kan beviljas börjar minska från det år personen fyller 47 år. En tabell med hur många av studiemedel som kan beviljas hittar du på CSN:s hemsida, här.

Förutom detta så finns det också andra faktorer som spelar in när det gäller möjligheten att få studiemedel. Exempelvis kan studietakten vara en sådan sak. Hur mycket studiemedel någon kan beviljas beror på i vilken takt personen studerar. Om studietakten inte uppnår minst 50 % kan personen inte få studiemedel. Annat som spelar in är om personen som söker anses ha tjänat eller kommer tjäna för mycket pengar samtidigt som personen har CSN (exempelvis om personen arbetar samtidigt som studierna).

Sammanfattningsvis verkar det som att din man kan möjligheten att få studiemedel från CSN. För att ansöka går ni in på CSN:s hemsida. Där finns också massa information om möjligheten till att få studiemedel. Ni hittar den här!

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare