FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/07/2013

Ungdomsrabatt snatteri

Det är så att jag ska på rättegång den 21a augusti, och kommer troligtvis bli dömd till böter, men saken är den att jag inte har någon som helst inkomst utom mitt studiebidrag som jag ska börja få i år och ett sommarjobb som jag blir betalad för tidigast den 16e september. Frågan är; hur mycket kommer jag få betala i böter, och påverkar faktumet att jag har sommarjobbat, trots att jag inte fått lön? (P.S. Jag är 15 år gammal och brottet är snatteri, ej straffad tidigare)

Lawline svarar

Hej!

Eftersom du har fyllt 15 år är du straffmyndig och kan därmed dömas till påföljd för brott enligt 1 kap 6 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700). Straffskalan för snatteri går från böter till fängelse i högst sex månader enligt 8 kap 2 § brottsbalken. Fängelse kommer dock inte att bli aktuellt då detta är en ytterst ovanlig påföljd för snatteri, du är ostraffad och väldigt ung. I praxis är dagsböter den absolut vanligast förekommande påföljden.

Antalet dagsböter bestäms utifrån hur grovt brottet anses vara och kan som lägst vara 30 och som högst 150. Eftersom snatteri räknas som ett lindrigt brott och din unga ålder ger s.k. ungdomsrabatt enligt 29 kap 7 § brottsbalken, bör du hamna relativt nära minimigränsen. Hur stort bötesbeloppet blir, dvs hur stor summa varje dagsbot består av, avgörs av din beräknade årsinkomst. Din förväntade lön och ditt studiebidrag räknas in i den beräknade årsinkomsten. Den lägsta möjliga dagsboten är 30 kr.

I ditt fall bör den totala bötessumman hamna på ett relativt lågt belopp, med hänsyn till det lindriga brottet, din unga ålder samt din låga inkomst. Jag kan inte uttala mig om några exakta summor då detta är en bedömningsfråga för domstolen. Den lägsta möjliga bötessumman du kan bli skyldig att betala är 30 dagsböter à 30 kr, dvs  900 kr. Utöver detta tillkommer ett belopp på 500 kr som ska betalas till Brottsofferfonden.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare