Undran om fildelning och hur man bestrider ett inkassokrav

Njord Lawfirm krav.

Har suttit och läst en del om de som redan finns om detta ämne på eran sidan.

Det jag undrar över är om ni har någon aning om hur vida Njord Lawfirm har skickat personer till Inkasso och hur det har gått?

Om jag har fattat saken rätt så om jag får ett inkasso krav så är det till inkasso jag skall vända mig med att jag bestrider det. Hade under en period i mars som mitt nätverk inte var skyddat och det är för denna period jag nu fått ett krav från Njord Lawfirm om nerladdning.

Vet ni om något har gått till domstol i dagsläget?

Hur skriver man ett bestridande till ett eventuellt inkasso bolag om detta skulle komma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då din fråga innehåller flera delfrågor kommer jag att besvara dem varför sig under separata rubriker i texten nedan.

Det jag undrar över är om ni har någon aning om hur vida Njord Lawfirm har skickat personer till Inkasso och hur det har gått?

Tyvärr är det ingen allmän handling huruvida eventuella kravbrev vidaresänts till inkasso, varför det inte går att besvara frågan. Jag har i min rådgivning varit i kontakt med ett stort antal privatpersoner som fått kravbrev/förlikningserbjudanden, däremot har jag ännu ej stött på någon som det faktiskt skickats till inkasso för.

Om jag har fattat saken rätt så om jag får ett inkasso krav så är det till inkasso jag skall vända mig med att jag bestrider det.

Du har helt rätt i ditt antagande. Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket bör ske skriftligen. Tänk på att det är viktigt att du kan bevisa att du skickat meddelande om att du bestrider kravet. Därför kan det vara en god idé att skicka brevet rekommenderat, alternativt per e-post med anmodan om att inkassoföretaget ska bekräfta att de mottagit ditt bestridande. Spara även en kopia av det du skickat. Enligt god inkassosed får inte bestridna fordringar skickas till Kronofogden.

Om du bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat i ett civilrättsligt mål att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Hade under en period i mars som mitt nätverk inte var skyddat och det är för denna period jag nu fått ett krav från Njord Lawfirm om nerladdning. Vet ni om något har gått till domstol i dagsläget?

De advokatbyråer som skickar ut breven har som ståndpunkt att man kan hållas ansvarig för upphovsrättsligt intrång även om man har lämnat ut sitt routerlösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Enligt advokatbyråerna vilar ansvaret på den som står för internetabonnemanget, inte vem som faktiskt laddat ner eller delat en film/serie. Om detta är riktigt eller ej går åsikterna isär. Mig veterligen har ingen av advokatbyråerna gått vidare med begäran om att domstol ska fastställa om en privatperson är skadeståndsskyldig enbart för att ha tillhandahållit en internetuppkoppling.

Hur skriver man ett bestridande till ett eventuellt inkasso bolag om detta skulle komma?

Ett bestridande till inkassobolag behöver inte vara så avancerat, det ska innehålla: uppgift om vilken faktura saken gäller, att du bestrider fakturan och orsaken till ditt bestridande. Exempel på tillräckligt bestridande av ett krav om fildelning kan se ut enligt nedan:

"Lund den 18 september 2018

Härmed bestrider jag kravet i ärende xxxx-xxx-xxxxx i dess helhet då jag inte sett eller försökt se den filmen/TV-serien vid den angivna tidpunkten.

Med vänliga hälsningar,
XXXX"

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare