Undertecknande av testamente/avtal under tvång och påverkan av alzheimers

Om en person med diagnosen Alzheimer, av släktingar tvingas skriva på juridiska dokument. Faller ett sådant fall under ÄB: 13 kap paragraf 3? Finns formella krav på giltighet i sådana fall?

Lawline svarar

Eftersom du anger Ärvdabalken (ÄB) så antar jag att det främst är ett testamente det handlar om. För att ett testamente ska vara giltigt finns vissa formkrav, som anges i 10 och 13 kap. ÄB ( se https://lagen.nu/1958:637 ).

Testamentet ska vara skriftligt och undertecknat  i närvaro av två
vittnen. Vittnena ska underteckna testamentet och de måste veta att det är ett testamente de undertecknar, men de måste inte känna till innehållet. Vittnena får inte vara under 15 år, ha en psykisk störning, själva vara testamentstagare eller nära anhöriga till testatorn eller testamentstagare. Uppfylls inte dessa formkrav är testamentet ogilitigt enligt 13 kap. 1 § ÄB.

Ett testamente kan även vara ogiltigt om testamentet har upprättats under påverkan av en psykisk störning, se 13 kap. 2 § ÄB. Det är svårt att säga på rak arm om alzheimer  klassas som psykisk störning. Man måste titta på det enskilda fallet och göra en bedömning. Gärna prata med en läkare för att se hur långt gången sjukdomen är och om personen är förmögen att förklara sin vilja genom att upprätta ett testamente.

Som du har nämnt anger även 13 kap. 3 § ÄB en situation då ett testamente är ogiligt, nämligen då någon tvingar testatorn att upprätta ett testamente, eller får honom/henne att göra det genom missbruk av hans/hennes oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning. Det krävs att testatorns vilja på något sätt ska vara begränsad eller baserad på felaktigheter. Även här måste man titta på den enskilda fallet. Titta på hur det gick till när testamentet upprättades, hur de andra personerna agerade och om testatorn uttryckte något som tydde på ovilja.

Handlar det om andra rättshandlingar som personen har skrivit under hamnar vi i Avtalslagen (AvtL), se https://lagen.nu/1915:218 .  Enligt 3 kap. 29 § är en rättshandling är ogiltig om den som ingått den blivit tvingad till det av motparten eller om motparten inser att han blivit tvingad till det. Här handlar det om s.k. lindrigt tvång som måste ha orsakat rättshandlingen. Hotet måste vara olagligt, t.ex. utpressning för att ingå ett avtal ( se Brottsbalken 9 kap. 4 §, https://lagen.nu/1962:700 ).
   Enligt  Lagen om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning (se https://lagen.nu/1924:323 ) är ett avtal ogiltigt om personen har ingått avtalet under inflytande av en
psykisk störning, såsom sjukdom eller ålderdomssvaghet. Men åter igen är det här fråga om en bedömningen av hur långt gången sjukdomen är och hur den påverkar personens rättsliga handlingsförmåga.

Om de inblandade personerna inte kommer överens är det i sista hand domstolen som får avgöra saken och bevisbördan ligger på den som påstår att personen var sjuk eller var utnyttjad.

Hoppas mitt svar varit till hjälp!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare