FrågaFAMILJERÄTTGod man30/06/2018

Underteckna "med hand på penna"

Hej!

Jag arbetar som personlig assistent. Min brukare har en godman. På Brukarens id kort står det

"KAN EJ SIGNERA"

Hon fick delgivningskvitto från förvaltningsrätten som hon ska underteckna. Hon kan inte ens hålla pennan i handen. Andra assistenter skriver under med hennes namn. Jag tror att delgivningskvittot ska skickas till hennes godman, så hon skriver under.

Min chef säger att jag ska hålla i hennes hand och skriva under, att hennes godman vill ha det så. Vad är det som gäller? Vad är rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du håller i hennes hand och skriver under kallas för att underteckna "med hand på penna" och brukar förkortas "m.h.p.p.".

Metoden har länge använts för att skriva under t.ex. om någon är sjuk och inte klarar av att hålla i pennan. Det ska egentligen ses som en nödlösning och en god man är en bättre långsiktig lösning. Eftersom brukaren i det här fallet har en god man som bevakar hennes intressen och har godkänt att ni skriver under på det här sättet så är det helt okej att göra på det sättet.

Du bör vid sidan av brukarens underskrift anteckna "m.h.p.p." och även din signatur för att tydliggöra att delgivningskvittot har undertecknats "med hand på penna".

Det är alltså en godtagbar lösning att underteckna något på detta sätt när personen själv inte har förmågan att göra det på egen hand. Eftersom den gode mannen har uttryckt en önskan om att ni ska göra på detta sätt kan du känna dig lugn. Men du kan alltid kontakta brukarens gode man för att dubbelkolla om du ändå känner dig osäker.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare